ΥΣΤΕΡΗΣΗ
ΔΥΣΓΡΑΦΙΑ
“Άφησε με θα τα καταφέρω! Δεν είμαι από πορσελάνη… Μπορώ να κάνω ό,τι κάνεις με διαφορετικό τρόπο.”
“Δεν είναι αποτυχία να μην πετύχεις αυτό που σκόπευες. Αποτυχία είναι το να μην ξαναπροσπαθήσεις.”
“Κάθε δυσκολία στη ζωή μας είναι χρήσιμη. Ακόμη και η πέτρα κάτω από πίεση γίνεται διαμάντι.”
Με την Κωνσταντίνα Λουκαδάκη
Η παιδιατρική εργοθεραπεία είναι μία ειδικότητα που δραστηριοποιείται στον τομέα της υγείας και πιο συγκεκριμένα στην πρόληψη, παρέμβαση και αποκατάσταση και εμπλέκει τη θεραπευτική χρήση των σκόπιμων δραστηριοτήτων και του παιχνιδιού. Η εργοθεραπεία έχει ως απώτερο σκοπό την εντόπιση και αξιολόγηση των διαφόρων δυσλειτουργικών στοιχείων στη συμπεριφορά ενός παιδιού, με τη χρήση επιστημονικών μεθόδων και προσεγγίσεων, καθώς και την βελτίωση και αξιοποίηση των ικανοτήτων, δεξιοτήτων του παιδιού για την καλύτερη απόδοση του στο σπίτι και στο σχολείο.
Ενδεικτικά, μερικές απο τις διαγνωστικές κατηγορίες που απαιτούν εργοθεραπευτική παρέμβαση και αναλαμβάνουμε στο κέντρο μας:
- Εγκεφαλική παράλυση και άλλες νευρομυïκές διαταραχές
- Αναπτυξιακή διαταραχή συντονισμού και κινήσεων (δυσπραξία)
- Αναπτυξιακές διαταραχές (Διαταραχή Αυτιστικου Φασματος , Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής- Υπερκινητικότητα, ψυχοκινητική καθυστέρηση, προβλήματα συμπεριφοράς κ.α.)
- Σύνδρομα
- Διαταραχή αισθητηριακής ολοκλήρωσης
- Μαθησιακές δυσκολίες, Δυσγραφία
- Νοητική υστέρηση
ΟΙ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΠΟΥ ΠΑΡΕΧΕΙ Η ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΥΤΡΙΑ ΣΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΜΑΣ ΕΙΝΑΙ:
- Εκτεταμένη , αναλυτική αξιολόγηση και ερμηνεία με τη χρήση τυπικών και άτυπων εργαλείων αξιολόγησης
- Εξειδικευμένη θεραπεία δίνοντας έμφαση στην ολόπλευρη ανάπτυξη του παιδιού ενισχύοντας τις κοινωνικές, γνωστικές, κινητικές και συναισθηματικές δεξιότητες
- Συμβουλευτική και θεραπεία στο χώρο μας αλλά και στο σπίτι (προσαρμογές, τροποποιήσεις) έτσι ώστε το παιδί να επιτύχει το μέγιστό επίπεδο λειτουργικότητας με το περιβάλλον.
- Ανάπτυξη των προγραμμάτων δραστηριοτήτων σε συνεργασία με το σχολείο και την οικογένεια
- Εκπαίδευση γονέων και φροντιστών ώστε να προωθούν στο σπίτι το εξατομικευμένο θεραπευτικό πρόγραμμα του παιδιού τους
ΤΙ ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΕΙ ΜΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ;
Πραγματοποιείται αναλυτική αξιολόγηση για τον εντοπισμό δυσκολιών και τον σχεδιασμό του εξατομικευμένου θεραπευτικού προγράμματος. Κατά την διαδικασία της αξιολόγησης χρησιμοποιούνται ερωτηματολόγια για τους γονείς, αναπτυξιακά τεστ καθώς και τυπικές και άτυπες κλινικές δοκιμασίες. Κατόπιν συζητούνται τα αποτελέσματα της αξιολόγησης με τους γονείς και θεσπίζονται οι θεραπευτικοί στόχοι μαζί με την οικογένεια. Τέλος πραγματοποιείται ο σχεδιασμός και η εκτέλεση της παρέμβασης . Κατά την διαδικασία της παρέμβασης χρησιμοποιείται ειδικευμένος εξοπλισμός που ποικίλει ανάλογα με την ηλικία του παιδιού και το είδος των δυσκολιών που αντιμετωπίζει. Στον τομέα της Παιδιατρικής αποκατάστασης οι Εργοθεραπευτές ασχολούνται, εξ ορισμού, με τη λειτουργικότητα και ανεξαρτησία του παιδιού τους και την ικανότητά του να αλληλεπιδρά σε διαφορετικά περιβάλλοντα όπως οικογένεια–σχολείο–κοινότητα.
ΟΙ ΒΑΣΙΚΟΙ ΤΟΜΕΙΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ ΠΟΥ ΑΦΟΡΟΥΝ ΤΗΝ ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑ ΕΙΝΑΙ:
- Δεξιότητες αυτοεξυπηρέτησης: αυτές περιλαμβάνουν τη διατροφή/σίτηση την προσωπική υγιεινή, το ντύσιμο καθώς και τον ύπνο.
- Παιχνίδι και ελεύθερος χρόνος: αναφέρονται σε δεξιότητες που το παιδί επιλέγει με βάση το εσωτερικό του κίνητρο για παιχνίδι και αυτοέκφραση.
- Σχολείο: δεξιότητες σε αυτόν τον τομέα αναφέρονται στην ανάγνωση, τη γραφή, τα μαθηματικά, και την ικανότητα επίλυσης προβλήματος καθώς τις γνωστικές δεξιότητες.
- Απόκτηση αυτοπεποίθησης και ικανότητας του παιδιού για αυτενέργεια
ΜΕΘΟΔΟΙ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ ΣΤΗΝ ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑ:
Αισθητηριακή Ολοκλήρωση: Θεωρία και θεραπευτική παρέμβαση (Dr Ayres) κατά την οποία « η κατάλληλη δράση και συμπεριφορά των παιδιών βασίζεται στη λήψη, την επεξεργασία και την ερμηνεία των πληροφοριών που εισέρχονται από το περιβάλλον μέσω των αισθητηριακών συστημάτων».
Πως καταλαβαίνουμε πότε ένα παιδί χρειάζεται εργοθεραπευτική παρέμβαση;
Κάποια από τα σημάδια είναι:
- Είναι αδέξιο, σκοντάφτει σε εμπόδια, δεν έχει καλή ισορροπία και πέφτει συχνά, έχει φτωχή στάση σώματος.
- Δυσκολεύεται να χειριστεί μικρά αντικείμενα, να κρατήσει το μολύβι, να κόψει με ψαλίδι, να σχηματίσει γράμματα, να ζωγραφίσει σε πλαίσιο, να αντιγράψει σχήματα-γραμμές.
- Αποφεύγει δραστηριότητες καθημερινής περιποίησης, όπως χτένισμα, βούρτσισμα δοντιών, συγκεκριμένα είδη υφασμάτων, είναι υπερευαίσθητο/υποευαίσθητο σε άγγιγμα, γεύσεις, θορύβους.
- Δυσκολίες στην ένδυση, να κουμπωθεί ή να δέσει τα κορδόνια του, να φάει μόνο του ή να πάει μόνο του τουαλέτα.
- Δεν μπορεί να μιμηθεί τις κινήσεις κάποιου άλλου και δεν συμμετέχει σε συμβολικό παιχνίδι.
- Δυσκολία στο να κατανοήσει τη δομή και το νόημα ενός παιχνιδιού, έχει μειωμένη συγκέντρωση και δυσκολεύεται να ακολουθήσει σύνθετες εντολές.
- Φτωχή οπτική, ακουστική, λεκτική μνήμη και δυσκολία εκμάθησης καινούργιων δεξιοτήτων και εννοιών.
- Δυσκολεύεται να κατακτήσει ποσοτικές, χρονικές και προμαθητικές έννοιες.
- Κάνει στερεότυπες ή σπαστικές κινήσεις.
- Είναι υπερκινητικό.
- Αποφεύγει τη συναναστροφή με άλλα παιδιά, προτιμά να παίζει μόνο του και έχει ελαττωμένη αυτοπεποίθηση.
- Οι συνεδρίες καλύπτονται μερικώς ή ολικώς από τους ασφαλιστικούς φορείς.
- Οι συνεδρίες πραγματοποιούνται μόνο κατόπιν ραντεβού. Παρακαλούμε επικοινωνήστε με το κέντρο μας για να ορίσουμε από κοινού ένα ραντεβού που να εξυπηρετεί τις ανάγκες σας.